Polski operator logistyczny na Jedwabnym szlaku

Polski operator logistyczny na Jedwabnym szlaku

Jeden pas, jeden szlak

Globalna inicjatywa Pasa i szlaku (albo drogi), nazywana również Nowym Jedwabnym Szlakiem, to flagowy projekt prezydenta Chin Xi, zakładający budowę sieci korytarzy transportowych między Chinami a krajami Azji, Europy i Afryki. Szacowany koszt przedsięwzięcia wynosi od 60 do 100 miliardów dolarów.

Historia

Jedwabny szlak to dawna droga handlowa łącząca Chiny z Europą i Bliskim Wschodem. Szlak miał długość ok. 12 tys. km i był wykorzystywany od III wieku p.n.e. do XVII wieku n.e., kiedy to przestał mieć znaczenie na skutek odkrycia drogi morskiej do Chin (ok. 1650 r.). Znaczenie szlaku zmalało w VI wieku n.e., ze względu na napływ ludów tureckich do Azji Środkowej.
Nazwa Seidenstrasse (niem. „droga jedwabna”) została po raz pierwszy użyta przez niemieckiego podróżnika i geografa, barona Ferdinanda von Richthofena w 1877 roku, chociaż jedwab nie był jedynym (ani nawet głównym) towarem transportowanym tym szlakiem. Jednym z najważniejszych towarów na szlaku jedwabnym był jadeit, transportowany z Hotenu do innych rejonów Chin. Transport tego minerału po drogach szlaku odbywa się do dziś.

Chiński plan

W roku 2013 przewodniczący Chińskiej Republiki Ludowej podczas wizyty w Kazachstanie przedstawił pomysł utworzenia nowego Jedwabnego Szlaku z Chin do Europy. Według najnowszej koncepcji szlak lądowy (kolejowy) ma prowadzić z różnych chińskich miejscowości do Urumczi, a następnie przez Dostyk w Bramie Dżungarskiej, Astanę (Kazachstan), Jekaterynburg, Niżny Nowogród, Homel, Brześć do Polski. W Małaszewiczach i Łodzi miałyby się znajdować huby logistyczno-przeładunkowe do kolejnych krajów Europy.

Sceptycyzm „reszty świata”

Wielkie mocarstwa światowe niekoniecznie z entuzjazmem podchodzą do tej komunikacyjnej ekspansji Chin. USA, Japonia, Australia i Indie chcą dogadać się i stworzyć wspólną, alternatywną inicjatywę. Podobnie w Europie, gdzie rośnie sprzeciw wobec chińskiej ekspansji. Poza bowiem kwestiami biznesowymi, do głosu dochodzą te związane z prawami człowieka, wolnością i demokracją. A z ich przestrzeganiem, jak wiadomo, wciąż Chiny mają problem.
Temat „nowego jedwabnego szlaku” jest rozwojowy i dużo bardziej złożony. Zainteresowanym polecamy szerszą analizę w jednym z artykułów w independenttrader.pl.

Co na to Polska?

Dla Chin Polska jest ważnym partnerem w kontaktach z Europą Środkowo-Wschodnią. Zatem widziana jest w grupie beneficjntów przyszłych projektów gospodarczych związanych potencjalnie z inicjatywą „Pasa i drogi”. Polskie przedsiębiorstwa mogłyby liczyć na współpracę przy budowie związanej z nią infrastruktury. Ostatnio Worldwide Logistics Group (WWL), największy chiński prywatny operator logistyczny podjął decyzję o rozwoju grupy logistycznej na terenie Europy wspólnie z gdyńską spółką ATC Cargo S.A. – wiodącym operatorem kontenerowym w Polsce. Polska strona rządowa liczy z kolei na utworzenie korytarzy komunikacyjnych biegnących przez państwa azjatyckie i wiąże wielkie nadzieje z możliwością przedłużenia autostrady A4 na Ukrainie. Skrócenie czasu dostaw to duża szansa zwiększenia wymiany towarowej ne tylko między krajami docelowymi (Polska – Chiny).

Polski operator logistyczny na Jedwabnym Szlaku
Fragment dawnego Jedwabnego szlaku

Wyprawa z Chin do Polski „Nowy Jedwabny Szlak 2018”

Zbadanie różnorodnych aspektów, wpływów i związków tej historycznej drogi handlowej z przeszłością, teraźniejszością i przyszłością jest celem międzynarodowej wyprawy o charakterze eksploracyjnym i podróżniczym, które firmuje znany i uznany podróżnik – survivalowiec Jacek Pałkiewicz. Trasa projektu wyprawy biegnie przez 7 państw dawnego Jedwabnego szlaku (Chiny, Kirgistan, Uzbekistan, Kazachstan, Rosja, Białoruś, Polska) z wykorzystaniem konwoju samochodowego i innych środków transportu. Wyprawa wyruszy w maju 2018 i potrwa ok. 30 dni.

Źródła: Bankier.pl, wnp.pl, TravelTrendsGroup, New Silk Road 2018

Zobacz inny artykuł związany z tym tematem: Najdłuższy podmorski tunel nowoczesnej Europy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *